گفتگوی محمد علی نیلفروش زاده با بهداشت نیوز: سن جراحی های زیبایی به ۱۵ سال رسیده

براساس آمارهای موجود، میزان جراحی‌های زیبایی در ایران هفت برابر اروپا است و برخی آمارهای دیگر نیز ایران را در ردیف دوم یا سوم از نظر جراحی‌های زیبایی می‌دانند.

خبرنگار بهداشت نیوز گفتگویی اختصاصی با محمد علی نیفروش زاده، متخصص پوست و مو و زیبایی و رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی ایران، در خصوص  دلیل تمایل افراطی برخی افراد به انجام عمل های زیبایی انجام داده است که در زیر می خوانید؛

دست و پا زدن برای جلب نظر دیگران!

وی در رابطه با اهمیت توجه به زیبایی های ظاهری گفت: همه ی انسان ها، به خصوص کسانی که برای خود ارزش قائل هستند نیاز به رسیدگی های ظاهری دارند. در اصل این رفتار نشانه ی سلامت، شادابی و عزت نفس است.

دکتر نیلفروش زاده در اینباره ادامه داد: مشکل از جایی آغاز می شود که تمام دغدغه و مشغله ی ذهنی فرد طی روزهای متمادی به رسیدگی های ظاهری تبدیل شود. در این شرایط حتی ممکن است فرد از رفتار اشتباه خود آگاه نباشد و آن را جزء بخش های طبیعی و سالم زندگی اش بداند. در حالی که با این رفتارها از هدف های مهم و معنادار زندگی باز می ماند و مدام برای جلب نظر دیگران دست و پا می زند.

پنهان شدن پشت نقابی زیبا

همچنین او گفت: “خودزشت پنداری و نادیده گرفتن ویژگی های خوب ظاهری زمانی پیش می آید که فرد دچار احساس حقارت یا خودکم بینی باشد. چنین افرادی همواره به عوامل بیرونی و ظاهری نگاه می کنند تا بتوانند از این طریق احساس ارزشمندی از دست رفته  ی خود در دوران کودکی را جبران کنند.

رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی تأکید کرد: این افراد همیشه از درون احساس پریشانی و بی امنیتی می کنند و برای به دست آوردن این امنیت دنبال تأیید و نگاه دیگران می روند. به همین دلیل سعی می کنند با عمل های جراحی از خود ویترینی زیبا بسازند اما در حقیقت با این کار پشت نقابی زیبا پنهان می شوند و از مسأله اصلی فرار می کنند.

جراحی های زیبایی در ایران هفت برابر اروپاست

این متخصص پوست و مو به بهداشت نیوز گفت: براساس آمار انجمن پزشکی ایران، عمل‌های زیبایی در کشور ما از سال ۸۴ روند رو به افزایش داشته و در سال‌های اخیر، سن کسانی که خود را به تیغ جراحی می‌سپارند، به ۱۵ سال رسیده است.

او ضمن بیان اینکه آمار جراحی‌های زیبایی در ایران دقیق و رسمی نیست، افزود: براساس آمارهای موجود، میزان جراحی‌های زیبایی در ایران هفت برابر اروپا است و برخی آمارهای دیگر نیز ایران را در ردیف دوم یا سوم از نظر جراحی‌های زیبایی می‌دانند، گویا ایران پایتخت عمل‌های زیبایی جهان شده است

زیبایی های ظاهری و توجه به نظر دیگران

همچنین دکتر محمد علی نیلفروش زاده تصریح کرد: در جامعه ای که تفکر و عمق وجود ندارد، رسیدگی های ظاهری و جراحی های زیبایی افزایش پیدا می کنند. اگر افراد زمان زیادی را به امور ظاهری اختصاص دهند، دیگر وقتی برای امور مهمتر مثل کتاب خواندن، دوره دیدن، رشد شخصیتی و افزایش آگاهی نخواهند داشت.

رئیس اسبق انجمن متخصصین پوست ایران در این باره ادامه داد: مردم در چنین جامعه ای برای خود هویت مشخصی ندارند و مبنای ارزشمندیشان، زندگی و نظر دیگران است، در حالی که هر فردی باید شیوه ی زندگی خود را داشته باشد و آن را با دیدگاه ها، باورها و فرهنگ شخصی خود بسنجد.

دلیل تمایل ایرانیان به جراحی های زیبایی

این متخصص پوست و مو و زیبایی دلیل جذب مردم کشور ما به سمت مسائل ظاهری و جراحی های زیبایی را تمایل به رشد، پیشرفت و به دست آوردن موفقیت دانست و گفت: البته این تمایلات تا حد لازم می تواند مفید باشد اما متأسفانه خیلی از مفاهیم موفقیت مثل قانون جذب و… باعث شده ذهن افراد فقط به سمت به دست آوردن برود و آن ها را در نیازها و خواسته هایشان گیر بیندازد.

او متذکر شد: راه حل این است که هر فردی از خود نگاه و تفکری ویژه داشته باشد و ارزش های زندگی را با آن ها بسنجد. در غیر این صورت هرچقدر هم به امور ظاهری بپردازد، خوشحال و سرزنده نمی شود.

راه حلی برای ترمیم عزت نفس

دکتر نیلفروش زاده در ادامه ی بحث به منظور عدم توجه صرف به زیبایی های ظاهری، یک راه حل عمومی را توصیه کرد: برای ترمیم عزت نفس، تهیه ی فهرستی از داشته ها و ویژگی های مثبت از لحاظ درونی و شخصیتی بسیار  مفید است. البته در انتهای فهرست می توانید ویژگی های مثبت ظاهری خود را نیز ذکر کنید اما باید مراقب باشید صرفا گرفتار مسائل ظاهری نشوید.

وی گفت: همچنین می توانید از دیگران درخواست کنید سایر ویژگی های مثبت شما را به این فهرست اضافه کنند. به این ترتیب نگاهتان به سمت داشته های خود می رود و به تدریج احساس خود کم بینی جبران می شود.

عضو انجمن و آکادمی بین المللی جراحی پیوند مو، در تکمیل بحث خود تمرین دیگری را نیز برای ترمیم عزت نقس ارائه داد: برای ترمیم عزت نفس، نیاز به بریدن بند ناف از دیگران دارید! به عبارتی دیگر نباید دنبال تأیید و ارزیابی نظر اطرافیان باشید، بلکه باید خودتان این تأیید را به خود بدهید.

نقص های خود را بپذیرید

در انتهای گفتگو رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی به بهداشت نیوز گفت: یادتان نرود که باید نقص های خود را بپذیرید و آن ها را به عنوان بخشی از ظاهر و شخصیتتان قبول کنید زیرا مادامی که بخش های تاریک، ناسالم یا نقص گونه ی خود را کتمان و پنهان می کنید، آن عیب بزرگتر می شود ولی درست از زمان پذیرش آن ها، می توانید برای تغییرشان قدم بردارید و از لحاظ روانی بهبود یابید.

گفتگو: مشکات سخاوتی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل