۷۵ طرح هادی روستایی در استان یزد اجرا شد

یزد – ایرنا – مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد گفت: در طول ۴۰ سال گذشته ۲۶۲ طرح هادی روستایی در این استان اجرا شده که ۷۵ طرح آن با ۶۲ میلیارد ریال اعتبار در سال ۹۷ بوده است.

به گزارش ایرنا ، علیرضا قربانیان روز سه شنبه به مناسبت سالگرد تأسیس این مجموعه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مهمترین و در واقع نخستین فعالیت عمرانی بنیاد مسکن در استان اجرای طرح هادی روستایی است که در ۴۰ سال عمر بابرکت انقلاب اسلامی مطالعه ۴۱۱ طرح انجام شد.
وی افزود: از این تعداد ۴۵ طرح مربوط به سال ۹۷ بوده ضمن اینکه در سال گذشته ۳۵ میلیارد ریال برای اجرای طرح هادی در ۷۵ روستای استان هزینه شده و ۲۷ میلیارد ریال نیز قیر رایگان داده شده توسط دولت، در ۶۱ روستای در حال اجرای طرح ، استفاده شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن یزد از دیگر فعالیت های معاونت عمران روستایی را واگذاری زمین در روستاها عنوان کرد و گفت: متولی واگذاری زمین در شهرها ، اداره کل راه و شهرسازی و در خارج از محدوده با منابع طبیعی است.

** واگذاری ۱۵۵۰۰ قطعه زمین در روستاها برای ساخت مسکن مناسب
قربانیان اضافه کرد: در ۴۰ سال گذشته در استان یزد ۱۵ هزار و ۵۰۰ قطعه زمین به منظور ساخت مسکن مناسب واگذار شده که هزار و ۷۰۰ قطعه آن در سال گذشته بوده است.
وی با اشاره به وجود بیش از ۵۰هزار واحد مسکونی در حدود ۳۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان خاطرنشان کرد: در واقع بنیاد مسکن حدود بیش از ۳۰ درصد واحدهای مسکونی ، زمین واگذار کرده است.
وی سنددار کردن واحدهای مسکونی روستایی را از دیگر فعالیت ها اعلام و هدف از آن را ساماندهی و تثبیت نظام مالکیت زمین های روستایی، کاهش و رفع اختلافات حقوقی ، امکان بهره گیری از تسهیلات بانکی ، کمک به توسعه روستایی و فراهم کردن بستر قانونی برای استفاده از خدمات بیان کرد.

** صدور ۵۵ هزار جلد سند برای منازل روستایی استان
این مسئول گفت: در این بخش در ۴۰ سال گذشته حدود ۵۵ هزار سند شامل تمامی واحدهای مسکونی و غیر مسکونی با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک برای واحدهای روستایی و شهری صادر کرده ایم که پنج هزار جلد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و مابقی در روستاها بوده است.
مدیرکل بنیاد مسکن یزد با اشاره به سهمیه سالانه در این بخش ادامه داد: در سال ۹۷ نیز حدود هزار و ۲۰۰ سند صادر شده که ۳۰۰ جلد آن مربوط به شهرهاست.

** اجرای طرح حفاظت از بافت های ارزشمند روستایی
قربانیان درباره طرح حفاظت از بافت های ارزشمند روستایی هم با اشاره به فعالیت در هشت روستای استان اظهار داشت: این طرح با هدف حفاظت ، احیا و مرمت بافت های ارزشمند در روستاهایی همچون شمسی ، خرانق ، اسلامیه ، عقدا ، توران پشت ، باجگان اجرا شده و هم اکنون نیز در مزرعه نو در حال اجراست که در مجموع ۲۰میلیارد ریال در این روستاها هزینه شده است.
وی یکی از فعالیت های معاونت بازسازی مسکن روستایی بنیاد را ارائه تسهیلات مقاوم سازی به عنوان یک عملیات پیشگیرانه در مقابل حوادث طبیعی اعلام کرد و افزود: در این بخش تسهیلات ۲۵۰میلیون ریالی با بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت می شود.

** پرداخت ۲۶ هزار فقره تسهیلات مقاوم سازی در روستاها
به گفته وی ، در ۴۰ سال گذشته ۲۶ هزار فقره تسهیلات مقاوم سازی در روستاهای استان یزد پرداخت شده که هزار و ۳۰۰ فقره آن مربوط به سال ۹۷ بوده است.
مدیرکل بنیاد مسکن یزد از ساخت ۳۵۰ واحد مسکونی با تسهیلات کم بهره برای خانواده های کم درآمد در روستا خبر داد و گفت: در کنار کمک به این خانواده ها ، به نوعی فرهنگ صحیح ساخت و ساز در مناطق روستایی را ترویج داده ایم.
قربانیان با اشاره به پرداخت تسهیلات بلاعوض در سطح استان نیز اظهار داشت: این طرح در سال ۹۷ آغاز شد و در قالب آن ۳۷۰ فقره تسهیلات ۵۰ تا ۸۰ میلیون ریال به خانواده های که تسهیلات گرفته بودند و توانایی تکمیل خانه هایشان را نداشتند پرداخت شد.

** پرداخت ۲۱ فقره تسهیلات به خانواده های ۲ معلولی
وی با بیان پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به ۲۱ خانوده ۲ معلولی استان از ارائه تسهیلات به واحدهای بوم گردی هم خبر داد و افزود: در این بخش ۴۹ واحد معرفی شده که به ۳۰ واحد تسهیلات ۱۵۰ میلیون ریالی پرداخت شده است.
وی درباره تسهیلات تعمیرات مسکن هم گفت: در ۴۰ سال گذشته ۲۵ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه برای تعمیر واحدهای مسکونی ، ساخت حمام در منازل و ودیعه مسکن و بهسازی مسکن از ۵۰ تا ۸۰ میلیون ریال ارائه شده است.

** ساخت ۶ هزار مسکن برای افراد بدون خانه
در بخش دیگر این جلسه ، این مسئول درباره فعالیت های معاونت مسکن شهری از ساخت ۶ هزار واحد مسکونی برای افراد بدون خانه در تمامی شهرستانهای استان خبر داد و اضافه کرد: از این تعداد ۱۵۰ واحد در سال ۹۷ ساخته شده و ۳۵۰ واحد هم امسال در در اردکان ، بافق ، تفت ، میبد و مهریز در حال ساخت داریم.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد در پایان با اشاره به ارسال تعدادی از ماشین آلات این مجموعه به مناطق سیل زده کشور گفت: بانک ماشین آلات بنیاد مسکن استان ، ۴۰ دستگاه و ۵۰ نیرو فنی و خدماتی دارد.
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد در روز ۲۱ فروردین سال ۱۳۵۸ همزمان با فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر افتتاح حساب ۱۰۰ و تأسیس این بنیاد با اختصاص قسمتی از دفتر سومین شهید محراب آیت صدوقی به عنوان نخستین شعبه در کشور آغزا به کار کرد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل