اجازه بدهند بازجویی ، تحقیق و بررسی کامل شود

به گزارش هفته نامه افق کویر، به مناسبت هفتم تیرماه و هفته قوه قضایی خبرنگاران هفته نامه افق کویر گفتگویی ویژه با “چمران بهارلوئی” دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بافق انجام داده اند که در ادامه می خوانید:
وی در ابتدا به طور مختصر به معرفی خود پرداخت و گفت: حدود ۵ سال است در بافق مشغول به کار بوده و در بخش های دادیاری، اجرای احکام کیفری، شورای حل اختلاف و دادرسی مشغول بوده؛ در حال حاضر دادستان بافق هستم.
بافق پذیرای زندانیان بند باز نخواهد بود

دادستان بافق در پاسخ به این پرسش که سال گذشته تعدادی از زندانیان بند باز(شماره۲) در برخی از شرکتهای خدماتی شهرستان مشغول به فعالیت بوده و بعد از ساعت اداری وقت خود را در کنار خانواده می گذراندند، ولی در سال جدید این شرایط مهیا نشده و برخی خانواده ها از این موضوع گلایمند هستند افزود: تنها شهرستانهای اردکان و ابرکوه زندان بند باز با شرایط استاندارد دارند. سال گذشته دادستان سابق(به نحوی) با مسئولیت شخصی و به خاطر رفاه حال خانواده های زندانیان این کار را انجام داده است. در این زمینه سعی دارم مکانی با استانداردهای مورد تأیید زندان بدین منظور فراهم گردد و تا زمانی که این مکان فراهم نگردد بافق پذیرای زندانیان بند باز نخواهد بود؛ درضمن برای رفاه حال خانواده های زندانیان انجمن حمایت از زندانیان تشکیل شده است که این انجمن در این راستا اقدامات شایسته ای را انجام می‌دهد.
در بافق جرائم سرقت در رأس قرار دارد

وی در پاسخ به این پرسش که در شهرستان بافق چه جرائمی در رأس قرار دارد، گفت: بافق دارای بافت سنتی است با مردمان بسیار مذهبی و تدین بالا در این شهر، جرائمی که مورد هدفگیری و جهت گیری باشد زیاد مشاهده نمی کنیم؛ امیدوارم شاهد کاهش جرائم نیز باشیم؛ البته در شهرستان جرائم سرقت در رأس قرار گرفته و یکی از علتهای آن عدم رعایت راه های پیشگیرانه مثل نصب دوربین و عدم رعایت استانداردها می باشد. سرقتهای احشام و وسایل نقلیه ای که انجام می شود بیشتر دور از منطقه شهری هست. اختلافات خانوادگی نیز یکی دیگراز پرونده هایی است که تعداد آن در شهرستان بالا می‌باشد و اغلب منجر به صلح و سازش می شود و این ناشی از کم تحملی، بی صبری و سوء برداشت می باشد؛ اگر خانواده ها قبل از اینکه به دادگاه مراجعه کنند آستانه تحمل و صبر خود را بالا ببرند و به مشاور مراجعه کنند، مشکلات حل و فصل می شود. یکی دیگر از جرائمی که نسبت به سالهای قبل بیشتر شده جرائم سایبری می باشد، حتی بارها در اخبار در این باره به همشهریان هشدار داده می شود، ولی جدی گرفته نمی شود؛ البته مبالغ این جرائم کلان نبوده و زیر ده میلیون تومان می‌باشد. برای پیشگیری از این جرائم باید جوانب احتیاط در فضای مجازی رعایت شود. برای انتقال شارژ از کارتهایی که حداقل مبلغ موجودی را دارد استفاده کنند. از آنجایی که کلاهبرداران بیشتر در ساعات غیر اداری و شبانگاه اقدام به کلاهبرداری می‌کنند افراد در هرساعت از شبانه روز اگر با مشکل سایبری برخورد کردند می توانند با پلیس آگاهی تماس حاصل نمایند تا با پلیس فتا در مرکز استان هماهنگی به عمل آمده و هرچه سریعتربه پرونده آنها رسیدگی نماید. در همین راستا جرائم خاص از تصادفات نیز در شهرستان رشد داشته است؛ مخصوصاً تصادف راکبان موتورسیکلت که اکثراً گواهینامه ندارند و زیرسن قانونی هستند. توصیه می شود خانواده ها این وسیله نقلیه را در اختیار فرزندان کم سن و سال خود نگذارند؛ چراکه فردی که فاقد گواهینامه و سن قانونی باشد، حتی اگر بیمه هم پرداخت کرده باشد از سوی بیمه گذار حمایت نمی شود.
کیفر خواست پرونده قتل نجمه طالعی صادر شده است
وی درپاسخ به این پرسش که روند رسیدگی به پرونده قتل نجمه طالعی در چه مرحله ای قرار دارد گفت: تحقیقات پرونده کامل و کیفر خواست آن صادر شده است و در مرکز استان به آن رسیدگی می شود تا رأی صادر شود.
بهارلوئی پیرامون بازداشتها و احضار برخی از کارکنان و مدیران شرکت سنگ آهن مرکزی افزود: به صورت موردی، افرادی را بازجویی و تحت تفحص قرار دادند؛ به گونه ایی که در فضاهای مجازی شایعه شده نیست و افراد به این شایعه ها دامن نزنند و آرامش داشته باشند، بعضاً افرادی که احضار می شوند به عنوان مطلع از آنها دعوت می‌شود؛ اجازه بدهند بازجویی، تحقیق و بررسی ها کامل شود و تصمیم گیری ها اتخاذ گردد. هر فردی ممکن است در هر حوزه کاری که هست مرتکب یکسری جرائم کاری شده باشد و مختص به مکان خاصی نیست؛درضمن پرونده ای به نام سنگ آهن در دادگستری بافق نداریم؛ اگر پرونده ای هم هست در دادگستری استان هست.
وی در پاسخ به این پرسش که برای کاهش مدت زمان رسیدگی و عدم اطاله پرونده ها در شهرستان چه تدابیری اندیشده است؟ اظهار داشت: اخیراً با افتتاح دفتر خدمات قضایی، شهروندان برای شکایات قرار نیست به دادگاه مراجعه کنند در این دفتر مشاوره حقوقی داده می شوند؛ همچنین شکوایات شناسنامه دار می شود و از اطاله دادرسی، تعدد ارباب رجوع و به طبع نارضایتی مراجعه کنندگان در دادگاه کاسته می شود. در همین راستا در کلانتری مشاور حقوقی در جهت صلح و سازش حضور دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی درباره استعمال دخانیات و مشروبات الکلی توسط دانش آموزان در مدارس داشته اید یا خیر؟ گفت: در این باره تابه حال گزارشی نداشتیم.
چمران بهارلوئی در پایان ضمن تشکر از اصحاب رسانه و جراید تأکید کرد: اصحاب رسانه برای درج خبر امانت دار باشند، از تحلیل شخصی دوری کنند، با تحلیل منطقی و علمی به موضوع بپردازند، به جوهای روانی دامن نزنند و منابع خبر، از مجاری موثق باشد؛ چراکه انتشارخبر عواقب و تأثیر بسزایی در جامعه دارد.

محمد حسین تشکری- اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل