تناقضات بر سر معدن چاه گز

امروزه بازار تناقضات پیرامون مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران – بافق یا به اختصار امروزی معدن چاه گز زیاد شده است؛ برخی این تناقضات آنقدر روشن و واضح هست که گاهی به خود حق می دهیم که بگوییم مسئولین و دست اندرکاران بدون آگاهی حرفی یا گفته ایی را بر زبان می رانند. به نمونه هایی از این تناقضات توجه نمایید:
تناقض اول)
رئیس شورای اسلامی شهرستان بافق در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار در سالن کنفرانس شهرداری بافق برگزار شد؛ بدون اشاره به مالکیت معدن چاه گز به محصول این معدن اشاره کرد که باید در اختیار شرکت سنگ آهن مرکزی قرار گیرد. محمد رنجبر گفت: «خوراک معدن چاه گز به خاطر عیار بالای حق معدن بافق است؛ اگر خوراک معدن چاه گز را به سنگ‌آهن بدهند عمر معادن هم دو برابر می‌شود؛ لذا باید دید مسئولین چه تصمیمی می‌خواهند بگیرند.» (۱)
در حالی که « فرهاد اسلامی، مدیرعامل این معدن گفته است: مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران- بافق از مجتمع های زیر مجموعه ایمیدرو، سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران است؛ کارهای اجرایی این مجتمع به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی واگذار شده و سیاست گذاری در خصوص فروش استخراج انتخاب پیمانکار همه طی ابلاغ از تهران انجام می گیرد و ما تصمیم گیرنده برای نحوه فروش محصول نیستیم» (۲)
همانگونه که مشاهده می کنید رئیس شورای اسلامی شهرستان درخواست فروش تولید این محصول به شرکت سنگ آهن مرکزی دارد در حالی که مدیر فلات مرکزی ادعا می کند هیچ اختیاری ندارد!
تناقض دوم)
بر اساس اظهارات محمد رضا صباغیان، نماینده مردم بافق، بهاباد، مهریز، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی این معدن به اسم مال بهاباد؛ اما متعلق به بافق می باشد. « وی با اشاره به اینکه چاه گز در حوزه بافق واقع شده است گفت: چاه گز به اسم برای بهاباد؛ اما متعلق به بافق است.» (۳)
اما کاظم کریم زاده، مشاور مدیرعامل مجتمع فلات مرکزی گفته است: « مجتمع فلات مرکزی متعلق به بافق یا محدوده استان یزد نیست؛ بلکه از خاک اصفهان تا نزدیک به جلال آباد زرند است. فلات مرکزی به نام بافق است؛ اما هرکدام از معادنش در خاک دیگری قرار دارد.
مشاور فلات مرکزی اظهار داشت: سازمانی که ما نمایندگی آن را به عهده داریم دولتی است و هیچ گونه دخل و تصرفی به عهده مدیریت مجتمع نیست، حتی سنگ آن نیز از طریق بورس عرضه می شود.(۴)
این مساله امروز به دغدغه نخبگان و علاقمندان به حفظ تمامیت خطوط مرزی بافق تبدیل شده است؛ فضای مجازی این علاقمندان مملو از این بحث داغ هست و هر کدام نظری داده و گاه مسئولین سابق را مورد خطاب قرار داده که چرا در موضوع شهرستان شدن بهاباد حاتم بخشی شده که اکنون بر سر یک معدنی بگو و مگو باشد. اسنادی اراِئه می کنند که گاه دود از سر هر انسان بی طرفی خارج می شود که چرا مسئولین تقسیمات کشوری اینگونه رفتارهای پنهانی داشته اند. وا… اعلم بالصواب (خدا بهتر می داند که کدام راست است)
تناقض سوم)
رئیس شورای اسلامی شهر بافق در پاسخ به این پرسش که کدام معادن شهرستان عوارض پرداخت می کنند اظهار داشت: شرکت سنگ‌آهن با توافقاتی که انجام‌شده عوارض را پرداخت می‌کند. فلات مرکزی نیز تا حدودی عوارض را پرداخت کرده است؛ متأسفانه معدن کوشک تا به امروز علی رغم پیگیری‌هایی که صورت گرفته عوارضی پرداخت نکرده است. درخصوص معدن بیشه در طبق پیگیری‌هایی که انجام‌شده مجوز آن تمدید نخواهد شد؛ اما در رابطه با دو درصد اعلام می‌کنند که درآمدی نداشته است. (۵)
ولی سید فرهاد اسلامی مدیرعامل مجتمع معادن فلات مرکزی گفته است: از نیمه دوم سال ۹۶ تا امروز مبلغی بالغ بر ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده ایم و برنامه پرداخت ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیگر را داریم. (۶)
همانگونه که مشاهده می کنید مدیرعامل به صراحت عنوان کرده است که عوارض را پرداخت کرده است و بر عکس رئیس شورای اسلامی شهر از واژه «حدودا» استفاده نکرده است.
منابع:
(۱) هفته نامه افق کویر، شماره ۸۹۹، مورخ ۲۷/۵/۱۳۹۸ ، صفحات۱و ۲
(۲) هفته نامه افق کویر، شماره ۸۹۹، مورخ ۲۷/۵/۱۳۹۸ ، صفحات ۲و ۸
(۳) www.bafghfarda.com
(۴) هفته نامه افق کویر، شماره ۸۹۹، مورخ ۲۷/۵/۱۳۹۸ ، صفحات۵
(۵) هفته نامه افق کویر، شماره ۸۹۹، مورخ ۲۷/۵/۱۳۹۸ ، صفحات۱ و ۲
(۶) هفته نامه افق کویر، شماره ۸۹۹، مورخ ۲۷/۵/۱۳۹۸ ، صفحات۲ و ۸

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل