جدال عشق و قانون

علم و دانش فریضه است و کسب آن بر هر مردو زنی واجب است.”طلب العلم فریضه علی کل مسلم”بدین معنی که علم آموزی برهرمسلمانی واجب است و بر مذمت جهل و نادانی بسیار روایت و سخنان شریف آمده است؛ از جمله جهل دشمن انسان و مایه همه ی بدی هاست. دردناک ترین دردهاست و از خوره بدتر است،باعث لغزش،کفر و گمراهی است و جاهل به افراط و تفریط مبتلاست.
حال کودکان افغانی در بافق در آستانه مهر خوش نیست! آنها نمی توانند سر کلاس درس بروند و مانند هم نوعان خود وارد مدرسه بشوند.
قاسم افغانی که سنین ۶۰ سالگی خود را می گذارند در گفتگویی با هفته نامه افق کویر از مشکلات دانش آموزان افغانی در بافق گفت: حدود ۳۰۰ خانوار افغانی در بافق زندگی می کنند. اگر هرکدام از آنها دو فرزند دانش آموز داشته باشند که بیشتر هم دارند، حدود ۶۰۰ افغانی می شود. اینها برای مدرسه رفتن مشکل دارند. برخی از خانواده ها که وضعیت بهتری دارند فرزندان خود را نیز به یزد می فرستند تا در آنجا ثبت نام و ادامه تحصیل بدهند! آنهایی که دلواپس راه و خطرات آن را دارند ،چند خانواده با هم شده و در یک خانه ای و با استفاده از معلمین بازنشسته بافقی، بچه های خود را باسواد بار می آورند. اینها مجبورند مواقع امتحان به یزد رفته تا بچه ها امتحاناتشان را در مدارس یزد بگذرانند! دسته سوم کسانی هستند که بطور غیرقانونی در کلاس های درس مدارس بافق حاضر می شوند و مواقعی که بازرسین آموزش و پرورش می آیند آن روز را به مدرسه نمی روند تامشکلی نه برای مدرسه و نه برای خودشان پیش بیاید!
این شوق دانش آموزان گاهی خاموش می شود؛ زمانی که کودک پا به کلاس های بالاترمی گذارد؛ مثلا (سوم راهنمایی) که آن موقع اصلا نمی تواند سر کلاس ها حضور یابد و اینجاست که مجبور می شود تحصیل را رها کند.این عشق و علاقه کودکان افغان در بافق برای تحصیل است؛ اما از سوی دیگر ضوابط اجازه نمی دهد! همانگونه که یک مسئول در اداره آموزش وپرورش بافق گفت” صحبت یک یا دو روز نیست ، ۲۰ سال است که سه شهر در استان یزد، منطقه ممنوعه اسکان اَفاغنه شده است. بافق،بهاباد وخاتم، چون اقامت افاغنه مجاز نیست ،تحصیل آنها در مدارس هم، ممنوع است .حتی افاغنه ایی که کارت اقامت داشته باشند و اگر مدیر مدرسه ایی اقدام به پذیرش افاغنه کند باید برخورد بشود. وی افزود:هم اکنون ثبت نام دانش آموزش بصورت سامانه می باشد و کسی نمی تواند به مدرسه برود؛ در حالی که اسم او در سامانه نیست،اگر اتفاق خاصی بیفتد مسئول آن، مدیر مدرسه خواهد بود. وی به این موضوع نیز، اشاره کرد که اگر مشکل اسکان افاغنه حل شود آموزش و پرورش منعی ندارد.
جهت تکمیل این گزارش و پیگیری بیشتر این موضوع مسئله را با «حسن تفکری» معاون فرمانداری بافق و مدیر حراست این ارگان، در میان گذاشتیم. وی گفت:« بر اساس قوانین اقامت و اسکان افاغنه در سه شهرستان « بافق،بهاباد،خاتم» ممنوع است.» اگر نیروی انتظامی، افغانی را بازداشت کند آنهارا به اردوگاهی در یزد اعزام کرده،اگر افغانی کارت داشته باشد با اخذ تعهد آزاد می شود ولی حق به بافق آمدن را ندارد و اگر کارت نداشته باشد به افغانستان روانه خواهد شد.وی گفت« برابر با قوانین اقامت و اسکان آنها در بافق و دو شهر دیگر ممنوع است»
حال،تکلیف این ۳۰۰ خانوار افغانی که در بافق مستقر هستند،چه خواهد شد؟ افاغنه ایی که نیروی کار در شهرستان محسوب شده و کارهای سخت را انجام می دهند. ازامور کشاورزی گرفته تا کارهای ساختمانی و … .از سوی دیگر قانون این اجازه را به مسئولین نمی دهد. به هر جهت قانون گذار به لحاظ مسایل خاص؛ از جمله معیشت،اشتغال و کار،تورم و بیکاری اقامت آنها را ممنوع کرده است. اما عشق و علاقه این کودکان افغان به تحصیل و علاوه به آن آموزه های دینی ما که طلب علم و دانش را فریضه داشته است،چه می شود؟

 

محمد حسین تشکری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل